Verslag Cultuurschatten van Jordanië ontdekt

Geplaatst op 15-03-2024  -  Categorie: Verslagen  -  Auteur: Humphrey Rudolph

En daar gingen we dan toch! Op weg naar het Hasjemitische Koninkrijk Jordanië. De situatie in het Midden-Oosten was een onzekere factor, maar deze bijzondere reis kon gelukkig doorgaan.

Dag 1 Donderdag 7 maart
Om 10 uur was het verzamelen op Schiphol in Vertrekhal 1. De groep van 44 deelnemers druppelden binnen. Met hulp van Sandra en Amber van TUI werd er ingecheckt. De security verliep vlotjes, daarna was er genoeg tijd over om koffie te drinken. Met een kleine vertraging vertrokken we naar Amman met Transavia. De Boeing 737 was niet vol waardoor iedereen ruimte genoeg had.
In Amman werden we opgehaald en als groep begeleid door de douane voor een visum. Op het vliegveld snel Jordaanse Dinars wisselen en dan met de bus naar het Mena Tyche Hotel in een buitenwijk van Amman. Vanwege de late aankomst kregen we nog een salade/broodjes buffet.

jordanie2

Dag 2 Vrijdag 8 maart
Op tijd vertrokken naar Ajloun Castle met Fawzi, onze lokale gids voor deze reis. Daar werd ook al meteen de eerste groepsfoto gemaakt. Dit kasteel met mooie uitzichten  werd op een strategische plaats gebouwd om controle te houden over een deel van de Jordaanvallei en de verbindingsroute tussen Syrie en Jordanië.
Daarna zijn we naar Jerash gegaan voor de lunch in Libanese House, onze eerste kennismaking met de heerlijke Jordaanse keuken. In de middag brachten we een bezoek aan de verwoeste stad Jerash dat wordt beschouwd als één van de belangrijkste en meest interessante Grieks-Romeinse-Byzantijnse steden van het Midden-Oosten. Hier kregen we eerst uitleg waarna we mochten ronddwalen over de pleinen, straten en theaters.

jordanie3

Dag 3 Zaterdag 9 maart
In de ochtend gaan we naar een oude karavanserai Al Kharraneh Castle, het badhuis Amra Castle met mooie goedbewaarde fresco’s en een oud kasteel Al Azrac richting de grens met Irak en Saoedi-Arabië. Weer terug in Amman krijgen we op de Citadel een prachtig uitzicht over de de stad op 7 heuvels. Daarna lokale zoetigheid bij de familiewinkel Zalatimo Sweets. Op de rotonde Square de Paris is het tijd voor streetfood, een broodje falafel en showarma kip. Eind van de middag hebben we vrije tijd in de winkelstraat waar we ook nog het Romeins theater van dichtbij zien.

jordanie4

Dag 4 Zondag 10 maart
Vandaag verlaten we Amman op weg naar Madaba waar we de Grieks Orthodoxe kerk  bezoeken voor het mozaïek van Palestina. Vervolgens een Mozaïek workshop voordat we naar Mount Nebo gaan waar volgens de overlevering Mozes zou hebben uitgekeken over het Beloofde Land. De overheerlijke lunch in Jasmin House mag natuurlijk niet ontbreken. In Wadi Mujib maken we een fotostop. Eind van de middag zien we het Kruisvaarderskasteel Shobak (Mont Real), wat nu een ruïne is. We overnachten in Petra de komende 2 nachten in het Petra Canyon Hotel, een upgrade naar 4**** van TUI, wat de groep een heel mooi hotel vond.

jordanie5

Dag 5 Maandag 11 maart
Voor velen de reden om naar Jordanië te komen, Petra, de beroemde,verborgen rotsstad van de Nabateeërs. Dit werelderfgoed, te bereiken via een smalle kloof (siq) is vooral bekend vanwege de in de rotsen uitgehakte kolossale graftombes in roze zandsteen. We zijn heel vroeg opgestaan om dit zelf mee te maken hoe de zon langzaam deze oude stad verlicht. Een fantastisch schouwspel. De hele dag brachten we hier door, iedereen in eigen tempo. En niemand ging er eerder weg. Het was een zeer actieve dag, die iedereen van begin tot eind wilde meemaken.

Na het diner in ons hotel vertrok een groep om nogmaals door de kloof te wandelen voor Petra by Night, wat tegen viel. De verlichting van de kloof was zeer summier, waardoor eigen zaklantaarns nodig waren, wat de sfeer niet ten goede kwam. Daarnaast was het muzikale entertainment te kort en éénzijdig. Jammer, hier was veel meer uit te halen. De meeste tijd van de avond was de kloof heen en terug lopen, wat niet iedereen even makkelijk afging.

jordanie6

Dag 6 Dinsdag 12 maart
In de ochtend via Little Petra, waar we een korte wandeling hebben gemaakt naar Wadi Rum, één van de mooiste woestijnen ter wereld, ook wel bekend als de Maanvallei. Deze woestijn is door UNESCO op de werelderfgoedlijst geplaatst. Maar eerst een bijzondere bedoeïenen lunch met eten dat in de grond wordt bereid, groente, kip, lamsvlees en rijst worden gegaard in een stellage van ijzeren manden op vurige kooltjes. En ook dit smaakt weer voortreffelijk, het vlees is zo mals als dit van het bot wordt geplukt.
Daarna een zeer snelle kamelenrit voor de liefhebbers om vervolgens een spectaculaire jeepsafari te maken met 8 jeeps door de woestijn, een absoluut hoogtepunt. De nacht brachten we door in Aqaba in het Baity Boutique Hotel met dakterras met uitzicht op de stad, Eilat in Israël en Taba in Egypte. Hier konden we ook weer een glaasje bier of wijn nuttigen.

jordanie

Dag 7 woensdag 13 maart
Na al die inspanning werd het tijd om te relaxen. Dat deden we met volle teugen in het Dead Sea Spa Resort aan de Dode Zee, 400 meter onder de zeespiegel. Wel alarmerend om te zien dat het waterpeil van de Dode Zee zich de afgelopen jaren razendsnel heeft teruggetrokken waardoor de afstand van het hotel naar het strand steeds groter is geworden. Maar dat mocht de pret niet drukken, met modder ingesmeerde lijven dreven spartelend in het rond, in de hoop nog jonger uit het water te komen met een perzikhuidje. Maar of dat gelukt is …

jordanie7

Dag 8 Donderdag 14 maart

Ja, aan alles komt een einde, zo ook aan deze bijzondere actieve reis in dit eeuwenoude land, vol historie, dat soms heel intens en vermoeiend was, maar erg de moeite waard.
We beleefden dit met een belangstellende groep die volop genoten hebben van dit avontuur wat de vele foto’s laten zien.  En dat smaakt naar meer…

Met dank aan Louise, Laura en Ilse van TUI Groups & Incentives die deze reis onvergetelijk hebben gemaakt.